Een grootschalig onderzoek van de HR-Academy gaf me aan de start van het jaar even hoop: 90% van de ondervraagde HR-managers gaf aan dat werkbeleving een absolute topprioriteit is. Maar mijn hoop was van korte duur toen ik las dat slechts 12% van hen ook effectief een Employee Experience strategie hiervoor heeft opgesteld.
Een nieuwe generatie medewerkers
De medewerkersloyaliteit lag nog nooit zo laag. De medewerker van de toekomst is jong, ambitieus, steeds op zoek naar een uitdaging en wil vooral gelukkig zijn.
Een kwart van de inwoners in België behoren tot de millenials. En hoewel we een kwart van de bevolking niet kunnen veralgemenen, stel ik wel vast dat deze groep waarden als “persoonlijk leiderschap” en “gelukkig worden” hoog in het vaandel draagt.
Het onderzoek van de HR-Academy geeft aan dat 33% van de millennials die net ergens beginnen, al na een half jaar op zoek gaan naar een nieuwe job. Bijna een kwart van hen verlaat de organisatie binnen het jaar.
Een medewerkers die een bedrijf verlaat, brengt altijd een hoop zorgen met zich mee. Denk hierbij aan:
- Een vergoeding die kan oplopen tot een bruto jaarsalaris
- Je medewerker neemt kostbare kennis en expertise weg uit je bedrijf
- Je moet opnieuw op zoek naar een nieuwe medewerker
- Het inwerken van nieuwe medewerkers kost je tijd
- Je verliest een ambassadeur van je merk of bedrijf
- De medewerker kan een boekje over je opendoen bij anderen
Kortom, het is belangrijk om medewerkers zoveel mogelijk te behouden. Want een nieuwe medewerker aanwerven en opleiden kost je meer dan wat een tevreden en met productiviteit overladen medewerker je oplevert.
Klanttevredenheid blijft dominant
Maar toch blijkt dat leidinggevenden en managers de boodschap nog niet zo goed begrepen hebben. Uit een zoekwoordenanalyse van Google blijkt dat we in 2019 gemiddeld 140 keer per maand ‘klanttevredenheid’ opzochten. Een schril contrast met de 10 zoektermen per maand naar ‘medewerkerstevredenheid’.
Wat weerhoudt leidinggevenden en managers om zich ook op het geluk van de medewerkers te concentreren? Omdat een bedrijf nu eenmaal ook financieel gezond moet zijn. Er zijn dagelijks tientallen kwesties waar leidinggevenden en managers zich over ontfermen. Het is niet eenvoudig om de productiviteit en het geluk van je medewerkers ook dagelijks te ondersteunen. Velen gaan ervan uit dat hun medewerkers wel productief en gelukkig zullen zijn. Herken je dit ook?
Als leidinggevende of manager is het interessant om te kijken waar je ergens zit op gebied van situationeel leiderschap. Ben je delegerend, directief, participerend of coachend? Hierover ga ik straks verder in. Eerst wil ik het met je hebben over de employee experience.
Behoud talent in je bedrijf
Slechts 62 van de 521 ondervraagde HR-managers heeft een strategie uitgetekend voor de employee experience. In veel bedrijven ligt de nadruk nog steeds op de customer experience; ofwel de ervaring van een (potentiële) klant met het bedrijf.
We investeren in talrijke onderzoeken om de klant tevreden te houden. De leuze “het kost tien keer meer om een nieuwe klant aan te trekken dan een oude te behouden” zweeft dagelijks rond in onze gedachten. Hierdoor vergeten velen dat het ook financieel aantrekkelijker is om je medewerkers te behouden. Het behouden van talent is het nieuwe werven.
Optimaliseer daarom ook je employee experience. De praktijk wijst uit dat bedrijven die actief werken aan het geluk van medewerkers innovatiever en succesvoller zijn. Wist je trouwens dat ik hierover een E-book heb geschreven? Als je echt actief wil werken aan de employee experience, raad ik je aan om het hier gratis te downloaden.
Situationeel leiderschap
Elke stap naar verandering begint bij jezelf. Bekijk daarom waar jij staat op de schaal van situationeel leiderschap. Ben jij een leider die:
- Weinig ondersteuning biedt en ook weinig het team stuurt? Dan ben je een delegerende leider.
- Weinig ondersteuning biedt, maar het team wel sterk stuurt? Dan ben de een directieve leider.
- Veel ondersteuning biedt en ook het team sterk stuurt? Dan ben je een coachende leider.
- Veel ondersteuning biedt, maar het team weinig stuurt? Dan ben je een participerende leider.
Een goede situationele leider weet dat niet elke leiderschapsstijl even goed werkt bij iedere medewerker. Elke situatie en elke medewerkers vraagt zijn eigen stijl van leiding geven.
De evolutie van het nieuwe werken, de evolutie van HR, de alsmaar sneller innoverende technologie en de link tussen productiviteit en de staat van de werkplek spelen allemaal een rol in de employee experience. Voor meer informatie daarover, raad ik je aan het E-book hierover te downloaden.
Laten we van 2020 een jaar maken waarin ‘meetbaar’ en ‘voelbaar’ resultaat naast elkaar bestaan. Waarin zowel de financiële resultaten als het geluk en loyaliteit van medewerkers floreert naar ongeziene hoogtes. Waarin zoektermen als ‘medewerkerstevredenheid’ meer dan 10 keer per maand worden opgezocht op zoekmachines en waar situationeel leiderschap de leiderschapsstijl van elke leidinggevende wordt.