Wie nog steeds in de gedachtegang zit dat een goed loon op het einde van de maand automatisch een indicatie is van een gelukkige werknemer, moet ik helaas teleurstellen. Zo zagen we de laatste jaren onze lonen stijgen, maar ons geluksgevoel bleef eerder stabiel of daalde zelfs. Sterker nog, wist je dat slechts 36% van de werkende mensen vandaag in een mentaal gelukkige en gezonde toestand verkeert? Dus is dat nodig, focussen op werkgeluk? Ik dacht het wel!
Wat is dat, ‘geluk op het werk’?
Wat maakt een mens gelukkig? Waar worden werknemers en werkgevers gelukkig van? Het is moeilijk om daar een uniek en allesomvattend antwoord op te geven vermits geluk een heel persoonlijk gegeven is. Wat voor de ene geweldig is, wordt door de andere minder warm onthaald. Weet je dat slechts 10% van ons geluk bepaald wordt door externe factoren, die andere 90% is een gevolg van hoe ons brein de externe wereld verwerkt, naar de wereld kijkt, en hoe we deze beleven!
Essentiële aspecten die overheersend zijn en bijdragen aan het geluksgevoel op het werk zijn voornamelijk dat de medewerker betekenisvol werk kan doen zodat hij of zij zich echt als toegevoegde waarde voelt voor de collega’s en organisatie. Daarnaast is het ook belangrijk dat je in een open en inclusieve omgeving jezelf kan zijn. Een omgeving waar je gewaardeerd wordt voor je werk en waar jouw bijdragen erkend worden, draagt bij tot jouw geluksgevoel. Hoe zou het zijn als iedereen met een enorme goesting elke dag naar het werk vertrekt, simpelweg omdat je er naar uit kijkt daar te zijn?
Waarom werken aan ‘werkgeluk’?
Geluk op de werkvloer is een hefboom voor de prestaties van een bedrijf. Gelukkige werknemers worden minder ziek, zijn minder afwezig, ze zijn loyaler, productiever, creatiever en innovatiever. Gelukkige medewerkers voelen zich betrokken bij het bedrijf en zijn minder geneigd om het bedrijf te verlaten waardoor ze fungeren als ambassadeurs die jouw organisatie overal zullen aanprijzen. Jouw imago als organisatie krijgt een boost en voor je het weet sta je bekend als een onweerstaanbare werkplek!
Jarenlang lag de focus bij bedrijven op de productiviteit, de behaalde omzet en de groei om volgend jaar nog meer omzet te kunnen behalen. Daardoor zagen we een enorme toename in burn-outs, maar ook bore-outs. Mensen raken op en beseffen nadien pas, vaak mits de nodige hulp, dat ze zichzelf verliezen in hun onrealistische doelen of die van een ander. Generatie Y kwam eraan en startten met andere verwachtingen. De hiërarchische structuren en autoritaire managers, dat werkt niet meer voor hen. Gelukkig zijn, op het werk én thuis, is een vereiste die veel hoger op hun verlanglijstje staat.
De reden dat deze generatie steeds minder gelukkig wordt, ondanks dat het inkomen en werkloosheid zich positief ontwikkelen, is het excessieve gebruik van computers en telefoons. Dat ongelukkiger gevoel wordt niet rechtstreeks veroorzaakt door hun gebruik van digitale media, maar eerder door het gebrek aan slaap en ‘live’ interactie met vrienden, collega’s en familie, door de enorme hoeveelheid tijd die deze generatie besteedt op computers, tablets en smartphones. Een wereld waarin we 24/7 beschikbaar zijn, is voor deze generatie een onmisbare troef maar tegelijkertijd ook hun grootste valkuil.
Hoe werken aan werkgeluk?
Werkgeluk is geen campagne, het is geen project waarbij we één keer per jaar een leuke actie doen en hop, mensen gelukkig, dus afvinken die handel! Geluk op het werk is een uitdaging en eentje van lange duur, het is een proces dat best verankerd wordt door er dagelijks aandacht aan te geven. Wat kunnen we al doen?
Zorg dat er geen overbodige lagen in de hiërarchie bestaan, een goede ondersteunende leider is onmisbaar, en archaïsche regeltjes en protocollen mogen de deur uit. Geef mensen autonomie waar mogelijk en begeleid ze naar resultaten. Zorg ervoor dat de waarden van het bedrijf niet enkel op een balpen staan gedrukt, maar dat ze een plek hebben in de dagelijkse cultuur in je organisatie. Beschouw werkgeluk als een gedeelde verantwoordelijkheid van iedereen, alleen zo zal werkgeluk hoog in het vaandel gedragen worden, omdat men er elke dag naar handelt.
Werkgeluk gaat om zingeving, voldoening, plezier en verbinding. Het sociale aspect, een goede band met collega’s, je gewaardeerd voelen op de werkvloer, spelen dus een even belangrijke rol als de voldoening van bijdragen aan het grotere geheel of de voldoening van je ontwikkeling in de organisatie.
Hoe veranker je werkgeluk?
Maak er een gewoonte van om bepaalde activiteiten dagelijks en op vaste momenten uit te voeren. Plan bijvoorbeeld elke week een lunch in de agenda’s of blokkeer elke dag een moment van aandacht voor een goede gewoonte die je maar al te graag een routine ziet worden. Stel focusdoelen en besteedt er continu aandacht aan, evalueer waar je staat als organisatie en als persoon, zoek hulp waar je het kan gebruiken en evalueer de situatie na enkele maanden weer. Onthoud dat oprechte waardering wonderen doet, en een positieve mindset zorgt dat het glas steeds halfvol is!
Zoek een team met veel energie, waar de mensen sowieso al iets meer openstaan voor werkgeluk en manieren om daarmee aan de slag te gaan. Hun enthousiasme zal de aandacht van andere teams snel wekken zodat binnen de kortste keren het hele bedrijf in vuur en vlam staat!
Wil je meer weten hoe wij jouw bedrijf kunnen helpen naar een groter werkgeluk? Bekijk dan zeker onze opleiding Chief Happiness Officer!