Ik kwam laatsteen artikel tegen in Harvard Business Review over energy management. De auteurs Schartz en McCarthy spreken er over 4 verschillende soorten energie en hoe je ze kan onderhouden.
Manage Your Energy, Not Your Time
Het artikel richt zich tot zowel individuen als bedrijven: beiden dragen ze een grote verantwoordelijkheid in de hoeveelheid energie op de werkplek. Het artikel concludeert met een voorstel hoe moderne bedrijven de energie in het team kunnen stimuleren.
“Klassieke opvattingen over productiviteitsverhoging en energieboosters zijn verleden tijd. Cafeïne geeft je vroeg of laat een dip en langere uren presteren blust je sneller uit.”
Meer medewerkers zijn vandaag uitgeput en ziek. Ze lopen over naar een gezondere werkomgeving.
Dit schept een gevaar voor je bedrijf: je huidig talent vertrekt en het wordt moeilijk om nieuw talent aan te trekken.
Harvard Business Review spreekt over de vier soorten energie en wat je kan doen om ze te boosten:
Hoe fris is het in je bovenkamer? Door alsmaar meer prikkels lukt het ons bijna niet meer om geconcentreerd een taak af te werken. We moeten onszelf leren om terug in flow te werken.
Laat ons eerlijk zijn, 2020 is (voorlopig, althans) niet het jaar waarop we gehoopt hadden. Heel wat onzekerheden en negativiteit sijpelen dagelijks onze gedachten binnen. Daarom is het vandaag meer dan ooit belangrijk om de positieve aspecten op en naast het werk te blijven zoeken. En wie zoekt, die vindt.
“Is dit niet een beetje een .ver-van-mijn-bed-show?” Neen, dat is het niet. Onze diepste motivaties, waarden en normen drijven ons dagelijks om ons leven in een bepaalde richting te sturen. Besteed daarom tijd aan wat je graag doet, wat echt belangrijk voor je is en waar je (ontzettend veel) energie van krijgt.
Ben je een bedrijfsleider en voel je wat weerstand als je deze punten leest? Dat is normaal, want deze technieken zijn tamelijk nieuw. Toch worden ze op verschillende plaatsen in ons land al succesvol geïmplementeerd (en misschien heb jij er zelf ook al enkele geïmplementeerd). Gelukkige medewerkers zorgen voor een gelukkig bedrijf. En dat bedrijf zorgt op haar beurt voor gelukkige resultaten.