Stel je even voor: je bent uitgedaagd voor een wedstrijd touwtrekken. Samen met 9 anderen neemt jouw team van 10 het op tegen het andere team. Vol verwachting begin je eraan, maar zodra het startschot gegeven is, ben jij de enige die aan het touw trekt. Zeven van je teamgenoten staan er wat ongemakkelijk op te kijken en twee ervan trekken het touw zelfs in de verkeerde richting.
Hoeveel kans maak je dan om de wedstrijd te winnen?
Een internationaal onderzoek van Gallup, uitgevoerd in 155 landen en verspreid over drie jaar, toont aan dat in ons land slechts 10% van de medewerkers zich volwaardig betrokken voelt in hun werk.
73% is gemiddeld tot niet betrokken en steekt er bijgevolg weinig of geen passie en energie in.
17% is mentaal volledig losgekoppeld. Ze zijn ongelukkig en hebben dagelijks het potentieel om te ondermijnen wat hun collega’s die wel betrokken zijn proberen te vervullen.
Een tegen allen
Om de analogie met het touwtrekken te verduidelijken: een bedrijf in ons land met tien medewerkers heeft gemiddeld één lid dat compleet betrokken is in het bedrijf en zichzelf echt als ambassadeur ziet.
Zeven andere mensen in het bedrijf komen wel dagelijks werken, maar zijn er onvoldoende bij betrokken. Elke dag voelt nog steeds aan als “werken”. De dagelijkse passie en energie ontbreken.
Twee mensen in het bedrijf zijn ongelukkig met hoe de zaken gaan: ze voelen zich ondergewaardeerd of hebben geen goede relatie met de manager. Ze kunnen de missie en visie van het bedrijf ondermijnen door zich niet representatief te gedragen.
Persoonlijke en professionele boost
Op het moment dat een medewerker betrokken is in je bedrijf, is er een intrinsieke motivatie om te presteren.
Medewerkers die het bedrijf in hun hart dragen, werken graag en willen dit werk goed doen. Zelfsturing en persoonlijke groei worden automatische processen en voelen niet als verplichting aan.
Onderzoek van Gallup toont aan dat betrokken medewerkers:
- Minder verzuim vertonen (-37%)
- Minder ongevallen hebben (-49%)
- Minder kwaliteitsdefecten veroorzaken (-60%)
- Hogere klanttevredenheid verzekeren (+12%)
- Meer winst genereren (+16%)
Je hebt er als bedrijfsleider dus baat bij om de betrokkenheid van je medewerkers te stimuleren.
Betrokkenheid stimuleren
Hoe ga je hiermee aan de slag? Begin alvast met deze vijf stappen te implementeren:
- Zorg voor een goede match tussen medewerkers en werkzaamheden. Elk teamlid heeft een unieke set vaardigheden die slechts in enkele taken maximaal benut wordt. In sommige gevallen staan de juiste mensen gewoon op de verkeerde plaats.
- Geef je medewerkers voldoende aandacht. Stimuleer hen om zichzelf te blijven ontwikkelen. Eenvoudige manieren om dit te doen: geef hen meer uitdagingen, breng verandering en variatie in het takenpakket of stippel samen een doorgroeipad uit.
- Ken de frustraties en ergernissen in je team. Maak deze bespreekbaar en bespreek met hen welke oplossingen zij zien. Frustraties ondermijnen het plezier in het werk. Help deze zo snel mogelijk de deur uit.
- Ontdek welke werkzaamheden jouw team het meeste energie geven. Hou hier rekening mee tijdens de werkverdeling. Bespreek hier ook met je team wat hen energie geeft, vaak blijkt er iemand te zijn die energie krijgt van iets dat een ander net energie kost.
- Onderschat het belang van open communicatie, een goede werksfeer, duidelijke afspraken en ruimte voor teambuilding niet.
Invloedrijke factoren
Er zijn enkele algemene factoren die een invloed hebben op de medewerksbetrokkenheid. Gallup somt er vijf op:
- De mate waarin medewerkers blij zijn met de inhoud van hun werk.
- De mate waarin medewerkers de kans krijgen om te doen waar ze goed in zijn.
- De waardering die medewerkers krijgen vanuit de organisatie.
- De ruimte die medewerkers krijgen voor eigen initiatieven.
- De mate van verantwoordelijkheid in het werk.
Aan de slag
Het stimuleren van medewerkersbetrokkenheid is een snelle en goedkope manier om productiviteit te boosten. Zeker wanneer je het vergelijkt met investeringen in infrastructuur en technologie die hetzelfde doel voor ogen hebben.
Meer weten over hoe je de medewerkersbetrokkenheid stimuleert? Contacteer me dan op fabienne@hwwwjourney.com of bel me op +32 478 30 09 43.