Pijler 1 van het HEART model: Happy Cultuur
MoreHappiness@work dat is onze missie! Samen met bedrijven gaan we op zoek naar werkbare oplossingen dankzij onze verschillende opleidingen. Bij Passion Power Peace of Mind werken we in onze opleidingen rond de vijf pijlers van het HEART model:
H. Happy Cultuur
E. Energiegevende werkplekken
A. Agile leiderschap en organiseren
R. Redesign de employee journey
T. Technologie die voor jou werkt
In deze blog gaan we het hebben over de ‘H’, die staat voor Happy Cultuur. Daaronder begrijpen we dan vooral de manier waarop organisaties de dingen aanpakken. Wat is voor hen belangrijk, hoe worden beslissingen genomen en hoe gaan mensen om met elkaar? Dat bepaalt immers of we te maken hebben met een organisatie die een goede employee experience hoog in het vaandel draagt.
Om een Happy Cultuur te kunnen verwezenlijken zijn er vier belangrijke pijlers die hiertoe bijdragen. Zo is het allereerst belangrijk dat de zingeving van de organisatie duidelijk is, voor het management maar evengoed voor de ‘blue collar’ medewerkers. Als die helder is voor elke persoon in het bedrijf cultiveer je bij mensen het gevoel dat ze elk op hun eigen manier iets bijdragen aan de eindresultaten. Daar nauw mee verbonden zijn de doelstellingen en de kernwaarden van de organisatie. Ook die moeten duidelijk zijn en een vitale rol spelen in beslissingen en processen zodat er telkens weer naar wordt gehandeld.
Ten derde is het ook belangrijk dat medewerkers betrokken worden bij de innovatie. Dat ideeën enkel vanuit het management en de R&D afdeling komen, is verleden tijd. Stimuleer ideeën van medewerkers in alle functies, zij werken dagelijks in de vooropgestelde processen, zij kunnen dus als geen ander aanvoelen wat er fout loopt en waar het beter kan.
Tenslotte is het van uiterst belang dat medewerkers zichzelf kunnen zijn. Hecht dus grote waarde aan een open, positieve en inclusieve cultuur waar mensen gewaardeerd worden voor hun successen en waar er ook ruimte is voor fouten.
Om je op weg te helpen naar een Happy Cultuur in jouw organisatie hebben we 8 tips opgelijst die zeker voor inspiratie zullen zorgen.
1. Hou je zingeving steeds actueel
Een ‘purpose’ hebben is mooi, maar het moet als leidraad gaan werken voor de volledige organisatie. Hoe doe je dat? Benoem de purpose vaak, vertel waar het bedrijf voor staat en hoe ieders werk daaraan bijdraagt. Ook bij grote aankondigingen leg je uit waarom dit bij de purpose van de organisatie past. Betrek de medewerkers, laat ze de impact van hun werk zien bij de eindresultaten. Deel leuke succesverhalen of anekdotes van medewerkers die passen bij de zingeving van de organisatie. Op deze manier zullen veranderingen ook veel sneller geaccepteerd worden.
2. Zorg voor duidelijke kernwaarden
Je kent ze vast wel; klantgerichtheid, duurzaamheid, de waarden die bij vele bedrijven ergens op de website vermeld staan, misschien wel in de inkomhal aan de muur hangen. Maar geen kat die ze kent. Het is belangrijk dat de kernwaarden van jouw organisatie functioneren als het onveranderlijke DNA waar een bedrijf naar leeft zowel binnen als buiten de organisatie. Een organisatie die oog heeft voor een goede employee experience houdt die kernwaarden actueel door er actief mee te werken. Beslissingen worden afgetoetst aan de kernwaarden, toekomstgerichte plannen worden gemaakt op basis van de kernwaarden en het gedrag van mensen weerspiegelt diezelfde kernwaarden.
3. Internal branding
Zorg dat je medewerkers als volwaardige ambassadeurs door het leven kunnen gaan. Als werknemers begrijpen waar je als organisatie voor staat, waar je heen wil en hoe zij daaraan bijdragen, zorg je ervoor dat ze zich kunnen identificeren met jouw merk. Dit wordt dan Internal branding genoemd, maar dat werkt alleen als de organisatie dezelfde waarden uitdraagt binnen het bedrijf als naar buiten toe. Zorg er dus voor dat je missie, je waarden en je purpose kristalhelder zijn, zodat elke werknemer een waardevolle ambassadeur wordt die jouw organisatie automatisch zal aanprijzen.
4. Sociale innovatie
Volgens Fred Lee en zijn boek “Als Disney de baas was in uw ziekenhuis” is de grootste bedreiging voor geweldig zijn, goed zijn en dat wel ok vinden. Enkel met een ontevredenheid over de huidige situatie + een droom van hoe het zou kunnen zijn + kennis, kan je een organisatorische verandering doorvoeren. Zorg dus dat er een cultuur van tevredenheid heerst waar iedereen wordt aangemoedigd om mee te denken over oplossingen, alleen zo blijf je verbeteren. Medewerkers barsten vaak van de ideeën omdat zij oog-in-oog komen te staan met de werkpunten of problemen. Zorg er dus voor dat hun creativiteit gewaardeerd wordt, hun ideeën opgenomen en inspireer ze ook om te blijven bijdragen.
Op die manier voelen medewerkers dat ze serieus genomen worden, wat zich dan weer vertaalt in een groter gevoel van betrokkenheid bij de organisatie. Veranderingen worden ook makkelijker geaccepteerd omdat de ideeën van de medewerkers zelf komen. Om deze sociale innovatiecultuur te stimuleren moet je wel bereid zijn te investeren en durven risico’s te nemen. Om alles gestroomlijnd te laten verlopen zijn ook programma’s gericht op het ‘innovatiealert’ maken van medewerkers en hun input te stimuleren van groot belang. Zorg er daarbij voor dat er tijd wordt gemaakt in de teams om aan nieuwe ideeën te werken. Vermijd negativiteit, maar creëer een sfeer waar mensen zich vrij voelen om hun ideeën te delen, ook al zullen ze niet allemaal even baanbrekend zijn.
5. Succes is geweldig, fouten kunnen ook
Zet mijlpalen in de verf, vier zowel de grote als ook de kleine successen met elkaar! Het is belangrijk om in de drukke dagdagelijkse werksfeer tijd te maken voor plezier en het uiten van waardering. Om dit te implementeren heb je gelukkig al tal van voorbeelden, denk aan een dagelijkse meeting waar de nieuwigheden worden overlopen en de bijzondere prestaties in de verf worden gezet. Je kent de vrijdagnamiddag borrels misschien wel, een gezellig momentje waar de successen gedeeld worden en misschien de fouten ook?
Om een Happy Cultuur te kunnen creëren is het belangrijk om uit te stralen dat fouten maken normaal is, zie het als een kans om te verbeteren. Doe je dat niet loop je al snel de kans dat tegenslagen niet meer worden gedeeld, alsook ideeën, uit schrik om afgerekend te worden. Neem die tegenslagen gewoon mee op in de wekelijkse of dagelijkse bijeenkomst zonder dat het een domper op de vreugde moet zijn. Op die manier blijft er niets aanmodderen en kan iedereen met een vrolijke en open geest aan zijn avond of weekend beginnen, heerlijk!
6. Bouw een community
Een community waar mensen allerlei dingen kunnen delen over hun persoonlijke leven, waar ze vragen kunnen stellen of over gemeenschappelijke interesses babbelen draagt bij tot een Happy Cultuur. Bij vele organisaties waren er reeds pogingen om zo’n (digitale) community op te zetten, vaak mislukte dat ook. Het is belangrijk dat de community om een sterke gemeenschappelijke interesse draait, dat het voor de doelgroep waardevol is, hen helpt maar ook leuk is. Er zijn verschillende manieren om een community te bouwen, één daarvan is het organiseren of vieren van bijzondere momenten op het werk die de medewerkers ook samenbrengen. Denk aan een teambuilding, een leuk event waar iedereen bij was, het huwelijk van een medewerker of verjaardagen. Deze momenten zijn van grote waarde voor zowel de organisatie als de medewerkers. Je dacht nu zelf misschien wel even terug aan een leuk moment met collega’s, voel je de waarde?
Een andere manier om een community te bouwen is ervoor zorgen dat mensen vrienden kunnen maken op het werk. Er blijkt namelijk een verband te zijn tussen gelukkige medewerkers en vriendschappen op het werk. Events organiseren helpt daar uiteraard bij, maar zorg er dan voor dat de groepen wat gemixt worden zodat er nieuwe contacten gelegd worden. Zorg er bij de introductie van een nieuwe persoon voor dat je informatie meegeeft over die persoons totale leven. En zorg ervoor dat het mogelijk is voor groepen gelijkgezinden om samen activiteiten te organiseren. De lopers kunnen zich bijvoorbeeld samen inschrijven voor een marathon, doe daar een T-shirtje van de organisatie bovenop en hun community gevoel zal heel snel groeien.
7. Alle dagen complimentendag!
Dat zouden we allemaal wat meer moeten doen toch, complimenten geven. We doen het vaak niet uit schrik dat we overkomen als een slijmbal of dat er meer achter wordt gezocht dan we eigenlijk bedoelden. Maar daar moet je als organisatie vanaf, complimenten kunnen zoveel goeds teweegbrengen! Wist je namelijk dat meer uiting van waardering hand in hand gaat met een hogere personeelsbetrokkenheid, een hogere inzet, hogere klanttevredenheid én een hogere winst!
Zo bestaat er ook een interessant fenomeen rond complimenten; wanneer je enkel de allerbeste van de afdeling complimenteert zal de werklust stijgen en is het resultaat vergelijkbaar met een compliment voor het hele team. Maar uit je daarentegen waardering naar een paar mensen van het team, dan zullen vooral de mensen die werden overgeslagen een tandje bijsteken, wat de volledige productie omhoog doet schieten. Mensen willen mee met de groep en dus ook met dat niveau.
Wat wel belangrijk is, is dat je een juiste manier hanteert van complimenten geven. Allereerst moeten ze oprecht zijn, wissel ze ook wat af, de ene keer een indirect complimentje, de andere keer een direct compliment en de volgende keer een non-verbaal teken van waardering bijvoorbeeld. Wees positief en schenk aandacht aan de positieve kant van zaken, wat er wél goed gaat. Wees ook concreet in het uiten van waardering, zeg dus liever: “Dat was erg slim van je om die optie van dat standpunt te bekijken” dan “goed gedaan!”
Wat ook een heel groot verschil blijkt te zijn, zijn proces-complimenten tegenover eigenschapscomplimenten. Zo zorgt een proces-compliment als “super, daar heb je duidelijk hard aan gewerkt!” nadien voor veel betere prestaties dan een persoonsgericht compliment als “super, je bent hier echt goed in!”. Zorg dus dat je compliment eerder gefocust is op gedrag, inzet of inspanning dan op persoonlijke eigenschappen.
8. Doe je oogkleppen af
In een Happy Cultuur weten organisaties dat medewerkers meer zijn dan de persoon op de werkvloer. Hun sociale leven buiten het kantoor speelt een belangrijke rol en beïnvloedt steeds die persoon, ook binnen de kantoordeuren. Heb aandacht voor deze factoren en zorg voor een goede begeleiding waar nodig. Door als werkgever zoveel mogelijk zorgen weg te nemen zullen medewerkers zich beschermd, begeleid en veilig voelen. Zo kunnen ze zich makkelijker focussen en toch nog met veel energie naar huis terugkeren.
Ben je benieuwd hoe Passion Power Peace of Mind voor MoreHappiness@Work kan zorgen in jouw organisatie? Bekijk dan zeker onze opleiding tot Chief Happiness Officer waar we onder andere rond deze pijlers werken.
Schrijf je hier in: https://www.passionpowerpeaceofmind.be/chief-happiness-officer/
De eerste reeks gaat van start op 14 oktober!
Energieke groetjes,
Fabienne
Tel.: +32 478 30 09 43
E-mail: fabienne@hwwwjourney.com
Bron: Employee Experience – “Happy people, better business”, Gea Peper en Heleen Mes